Niko MM-kärkeen

MM-sarja aloitettiin Italian Trentosta viikko sitten sunnuntaina 1.3.2009. NKR lähti autolla kohti Italiaa Nikon ja Röllin voimin kaksi viikkoa sitten. Italian jälkeen MM-sarja siirtyi seuraavaksi viikonlopuksi Norjan Oppdaliin. Myös siellä ajettiin kaksi MM-lähtöä. NKR:lle oli järjestetty BRP:n toimesta ja Christof Leitner:in avustuksella paikka 1200 metrin korkeuteen kelkan säätämistä varten. Suuri kiitos tästä BRP:n Pekka Ohenojalle sekä Leitner:in porukalle! NKR sai näin kelkat säätöihin suunnitelmien mukaan perjantaina. Muiden kuskien etsiessä säätöjä lauantaipäivän NKR latasi jo akkuja. 

Italiassa kisapäivä aloitettiin kahden 10 minuuttisen treenin merkeissä. Jo harjoituksissa Nikolle selväksi, että rata muistutti liukasta ja jäistä sprinttirataa. Radan profiilin takia myös ohittaminen tulisi olemaan vaikeaa. Niko löysi harjoituksissa hyvän rytmin ja oli valmis karsintaerään. 

Karsintaerän lähtö onnistui Nikolta hyvin ja Niko pääsi ajamaan viime kauden mestarin Emil Öhmanin perässä. Koko erän ajan Niko seurasi iskuetäisyydeltä Emiliä, mutta ohituspaikkaa ei löytynyt ja tärkein eli finaalipaikka oli selvä. Niko ei halunnut yrittää riskillä ohi vaan tuli kakkosena maaliin Öhmanin perässä.

 Ensimmäisen finaalin startti onnistui Nikolta täydellisesti ja Niko pääsi näin karkuun Öhmanin seuratessa kakkosena ja Peter Nårsanin ollessa kolmantena. Kierros kierrokselta Niko sai tehtyä eroa muihin - tullen maaliin ykkösenä n. 8 sekuntia ennen Öhmania. Hienosti kolmanneksi ajoi vasta 16-vuotias Peter Nårsa Lynx:llä. Ensimmäisessä MM-finaalissa siis kolmoisvoitto Lynx:lle. 

Toinen finaalilähtö ei onnistunut odotetusti ja Niko oli vasta kuudentena ensimmäisestä mutkasta ulos tultaessa. Niko nousi ensimmäisen kierroksen aikana neljänneksi Viktor Stenmanin johtaessa, toisena Emil Öhman ja kolmantena Peter Ericsson. Niko haki ohituspaikkaa Peteristä monta kierrosta ja lopulta se löytyikin. Näin Niko siirtyi kolmanneksi.

Tässä vaiheessa Viktor ja Emil olivat kuitenkin jo päässet hieman karkuun. Loppukierrosten aikana Niko sai ajettua kärkikaksikkoa kiinni ja kärjessä johtoon siirtyi samalla Öhman. Niko pääsi yrittämään Stenmanista ohitusta viimeisellä kierroksella olen jo rinnalla, mutta joutui yllättäen hiljentämään keltaisten lippujen vuoksi - ohittaminen on silloin kielletty. Maaliin saavuttiin Öhmanin johdolla, Viktor Stenmanin ollessa toinen ja Niko kolmas.

-Hyvä kisa. Vähän jäi harmittamaan tuo mahdollinen – tarjolla ollut kakkossija toisessa finaalissa, mutta kaikki on vielä hyvin hanskassa, kertoi Niko.

Italian jälkeen MM-pisteissä Emil Öhman johti, Niko oli toisena ja Viktor Stenman kolmantena.

NKR ajoi Röllin voimin suoraan Italiasta Norjan Oppdaliin, jonne saavuttiin tiistai-iltana. NKR haki säädöt kohdalleen keskiviikon ja torstain aikana. Perjantain Niko lepäsi ja latasi jälleen akkuja lauantain kisaan. Oppdalin radalle oli tehty paljon hyppyjä ja patteja valmiiksi, joten tiedossa oli todella rankka kisa. Aamun harjoitukset menivät Nikolta hyvin ja Niko kellotti kärki-aikoja. Karsintaerässä Niko nukahti viivalle totaalisesti ja oli viimeisten joukossa ensimmäisellä kierroksella. Niko ajoi tasaista omaa rytmiä hakien ja tuli maaliin kolmantena selviytyen näin suoraan finaaliin.

Ensimmäisessä finaalissa Niko oli lähdöstä sijalla seitsemän Peter Ericssonin ajaen kärjessä. Niko pääsi nousemaan kierros kierrokselta kärkeä kohti ollen maalissa toinen.

Finaalin voitti Peter Ericsson, toinen Niko ja kolmas Dan Lång.

Toiseen finaaliin Niko sai hyvän lähdön ollen kolmantena ensimmäiseen mutkaan mentäessä. Ensimmäisestä mutkasta ulos tultaessa Nikon perään osuttiin ja Niko kaatui jääden viimeiseksi. Sijalta 20 Niko aloitti nousun - Niko ehti maaliin kuudentena aivan viidennen ja neljännen perässä. Finaalin voitti Öhman, Ericsson toinen ja Peter Nårsa kolmas.

-Olipa rankka kisa. Ollaan oltu kaksi viikkoa reissussa ja tänään se jo rupesi kyllä tuntumaan ajossa. Pojat ajaa tosi kovaa, joten tässä on nyt pari viikkoa aikaa saada startit kohdalleen - päästään sitten ajamaan ensimmäisistä kierroksista asti kärki porukassa, kertoi Niko.

Niko johtaa nyt MM-sarjaa ennen kolmen viikon kuluttua ajettavaa finaaliviikonloppua Ruotsin Malåssa. Peter Ericsson on toisena ennen Emil Öhmania.